Bahagian A
1.0 Definisi Informal Test
Informal test adalah satu bentuk ujian yang sangat luas dengan pelbagai jenis pendekatan penilaian yang secara langsung boleh dikaitkan dengan kurikulum dan hasil-hasil pembelajaran. Ujian ini dirangka secara spesifik bagi mengetahui secara lanjut tentang kebolehan, kemahiran serta keupayaan seseorang (Bredekamp, & Rosegrant, 1992). Penilaian ujian ini tidak mempunyai standard yang khusus. Penilaian ini bertujuan bagi membuktikan serta mengesahkan sesuatu ujian supaya keputusan yang dihasilkan adalah spesifik serta berkait dengan perkara yang dikaji. Menurut Sattler, (2002), informal test adalah ujian yang tidak mempunyai standard yang khusus bagi menganggarkan indeks iaitu tahap kebolehan seseorang.
Informal test tidak mempunyai syarat-syarat psikometrik, serta tiada definisi yang tepat bagi mentakrifkan informal test. Informal test adalah satu ujian yang boleh digunakan sebagai teknik kajian yang boleh digabungkan dengan pembelajaran bagi menilai tahap seseorang sama ada tahap pendidikan, kebolehan, keupayaan, kesesuaian skema pendidikan, dan banyak lagi. Penilaian bagi informal test adalah dibuat secara spesifik bagi mengetahui secara lanjut tentang kebolehan, kemahiran ataupun kekurangan seseorang. (Bredekamp, & Rosegrant, 1992).
1.1 Penilaian bagi informal test
Kaedah untuk penilaian Informal test boleh dibahagikan kepada beberapa jenis, iaitu kaedah tersusun dan kaedah tidak tersusun. Contoh-contoh bagi kaedah tidak tersusun adalah dengan melihat kertas kerja pelajar, majalah-majalah dan yang dikelolakan oleh pengkaji contohnya, borang soal selidik, pemerhatian dan sebagainya. Manakala terdapat juga Informal test yang menggunakan latihan-latihan, soalan-soalan dan ujian yang direka bagi melihat dan mengesan masalah sebenar individu ataupun kumpulan tertentu. Cara pemarkatan bagi Informal test juga tidak ditetapkan secara psikometrik dan ujian ini tiada standard yang ditetapkan bagi pemarkatan. Bagi membuat permarkatan untuk ujian ini, kaedah bebas digunakan, pengkaji boleh menetapkan sendiri cara permakatan mengikut kesesuaian yang mereka kehendaki bagi mewakili kajian mereka.
1.2 Sejarah penaksiran informal
Informal test adalah satu penaksiran dilakukan ke atas kanak-kanak terutamanya selepas mengenalpasti ketidakupayaan yang dimilikinya. Ianya adalah ujian yang tidak rasmi serta tidak terlalu berprotokol tetapi mempunyai caranya yang tersendiri. Ujian mula digunakan sejak dahulu lagi. Tetapi jangkaan tepat mengenai bermulanya tidak dapat dikenalpasti. Penaksiran yang dibuat ini dalam komuniti seseorang itu dan interaksi sistem sosialnya dan mengambil tahu keperluan keluarganya dan bertimbang rasa yang akan mempengaruhi penilaian dan kemungkinan intervensi.
Ujian penaksiran oleh Oosterhof (1999), menyatakan bahawa majoriti penilaian bilik darjah dilakukan dengan ujian informal. Arahan yang diberikan oleh guru dapat dilaksanakan dan guru dapat membuat pemerhatian terhadap gerak kerja murid. Walaupun begitu, menurut Oosterhof, (1999), ujian ini boleh dirancang bersama soalan tidak rasmi dengan berpandukan kepada arahan, objektif dan masa yang ditetapkan. Guru mengenal pasti bentuk jawapan yang diberikan oleh murid. Pemerhatian yang efektif akan disertakan dengan rekod yang menggunakan cheklist tidak formal (Oosterhof, 1999), serta disusun mengikut pemahaman guru tersebut (Good and Brophy, 1984).
Menurut Linder, (1993), kepentingan Trans-disciplinary Play based Assessment adalah digunakan semasa kanak-kanak bermain dengan seseorang yang rapat dan interaksi kanak-kanak diperhatikan oleh ahli kumpulannya. Ujian direka bentuk bagi membolehkan kumpulan berkomunikasi dan bermain menerusi kemahiran yang tidak diperhati. Menurut Bagnato & Neisworth, (1994), kombinasi informal play-based assessment dan aktiviti yang memberi peluang dapat meningkatkan tahap pencapaian seseorang (Grieve, 1992). Terdapat juga perbezaan penaksiran protokol yang terdapat dalam informal test ini iaitu berpandukan kepada penilaian berpandukan kurikulum kepada portfolio pelajar.
Terdapat beberapa penilaian tidak rasmi yang membawa kebaikan. Untuk peringkat awal, Brigance Inventory of Basic Skills – Revised digunakan untuk mengukur keupayaan akademik dan perbandingan akan dibuat yang merupakan sampel yang standard. Ia digunakan untuk kelas pendidikan kanak-kanak pekak dan dapat menolong gurunya untuk mengembangkan matlamat dan objektif pendidikan. Menurut Taylor (2000), ianya amat efektif untuk digunakan dan dapat mengembangkan penghargaan kendiri pelajar. Penaksiran ini memberi pengetahuan kepada guru untuk menentukan keupayaan akademik tanpa menggunakan penilaian peralatan yang rasmi (formal assessment tool) (www.assesmentprotocol.htm). Pengukuran informal mesti mempunyai sebab untuk mengesahkan reliabiliti dan validiti, walaupun kurang penekanan terhadap ciri-ciri psikometrik. Prosedur penaksiran informal kanak-kanak dapat diterima kebolehpercayaanya dan kesahan termasuk pemerhatian, dan portfolio (http://www.eduplace.com).
Dengan penaksiran informal, ia adalah susah untuk memisahkan pengajaran daripada penaksiran. Penaksiran informal menjelaskan apa ang sepatutnya dilakukan oleh seseorang pelajar. Satu yang terbaik untuk menjelaskan dan mencipta kegunaan peralatan penaksiran informal adalah dengan merancang atau melihat ke belakang. Dalam erti kata lain, guru patut melihat jangkaan pelajar yang dikeluarkan dan berkembang penaksiran yang akan diukur walaupun sudah ditemui. Ini adalah penting untuk difikirkan tentang bukti yang diperlukan untuk mendemonstrasikan yang pelajar menemui objektifnya. Perancangan penaksiran mesti dilakukan bermulanya dengan perancang untuk aktiviti pembelajaran, material dan lain-lain. Setiap matlamat dikenalpasti untuk menentukan bagaimana sesuatu untuk diukur.
1.3 Peringkat Perkembangan Pembacaan
Menurut pada Lambdin (1996) pemerhatian, perbincangan dan temubual memberikan penilaian perkembangan kemahiran yang informal yang juga efektif selain penggunaan penilaian prestasi yang lebih formal iaitu penggunaan penskoran melalui pemeriksaan. National Union of Teachers di United Kingdom juga mencadangkan bahawa ibu bapa juga patut bergantung pada penilaian professional daripada guru dan pakar perkembangan selain daripada melihat perkembangan kanak–kanak melalui permarkahan melalui ujian yang formal.
Menurut Teori Chall (2002), kanak–kanak memulakan perkembangan membaca mereka dalam Peringkat 0, iaitu dari peringkat umur sejak lahir hingga umur 6 tahun. Dalam peringkat ini kanak–kanak membina pengetahuan berhubung huruf, perkataan, dan buku. Antara daripada kemahiran yang boleh dilihat dalam perkembangan membaca dalam kanak–kanak golongan ini adalah, apabila ibu membacakan kepada anak, anak pula akan memimikkan pembacaan tersebut, di sana kanak–kanak akan belajar mengekodkan dan terdapat perkembangan bahasa dari segi oral juga.
Dalam Peringkat 1 pula, iaitu golongan kanak–kanak yang berumur 6 hingga 7 tahun. Chall menerangkan bahawa perkembangan membaca dengan pengekodan (Decoding Stage) atau Pembacaan Asas (Initial Reading) selari dengan apabila kanak–kanak mula untuk menyatukan huruf dengan gabungan pelbagai bahagian suku kata daripada perkataan. Antara daripada kemahiran membaca yang boleh dilihat pada peringkat perkembangan kanak–kanak ini adalah kanak–kanak tersebut dapat membaca kisah naratif dengan sendirinya, huruf yang mewakili bunyi, dan juga perhubungan pengejaan bunyi.
Dalam Peringkat 2, Confirmation, Fluency, Ungluing From Print bagi golongan kanak–kanak yang berumur 7 hingga 8 tahun memberikan perhatian kepada perkataan yang telah dicetak, memfokuskan kepada perkataan yang lebih umum, dan menggunakan ilmu yang didekodkan untuk mencari atau menyatakan elemen fonik yang lebih kompleks dan membuat generalasi. Kemahiran yang selari dengan perkembangan kemahiran membaca pada peringkat ini adalah kemahiran mengekod dan kelancaran serta kefasihan.
Dalam Peringkat 3, Reading for Learning the New bagi sekolah elementary, Chall menyatakan bahawa kanak–kanak mula membaca untuk mengetahui daripada belajar untuk membaca. Sekiranya, kanak–kanak menguasai pembacaan, maka mereka akan menghadapi masalah dalam pelbagai bidang matapelajaran. Kemahiran membaca pada peringkat sebelum hendaklah dikuasai sepenuhnya. Dalam peringkat ini, kemahiran yang kanak–kanak perlu kuasai adalah memperluaskan perbendaharaan kata, membina latarbelakang dan pengetahuan dan juga memperkembangkan tingkah laku strategik.
Dalam peringkat 4 dalam teori Chall, bagi golongan kanak–kanak yang berumur 14 hinggan 18 tahun. Chall menggambarkan perkembangan membaca mereka sebagai Multiple Viewpoints. Pada point ini, kanak–kanak mula untuk memperkembangkan kemahiran untuk menganalisis teks secara kritis dan memahami pandangan dari segi pelbagai sudut. Dalam peringkat 5, peringkat terakhir dalam teori Chall, Construction and Reconstruction. Pada peringkat ini, individu mengkonstruk pemahaman dari segi analisis dan juga sintesis (Scholastic Red, 2002).
Pendekatan kurikulum yang seimbang diperlukan untuk mencapai matlamat sejajar dengan pelajar yang mempunyai tahap serta kemahiran pembelajaran yang berbeza, gaya pembelajaran yang berbeza dan mempunyai tahap keyakinan dan keberkesanan kendiri yang berbeza (Cooter & Reutzel, 2003). Kurikulum pembelajaran hendaklah bersesuaian dengan perkembangan kanak–kanak tersebut. Penaksiran secara informal secara individual adalah berdasarkan kepada kreativiti tenaga pengajar. Pengajar harus mengenalpasti perkembangan pembacaan setiap kanak–kanak supaya pengajar dapat menyesuaikan gaya pengajaran selaras dengan kebolehan kanak–kanak (Cooter & Reutzel, 2003).
1.4 Kelebihan Informal Test
Penggunaan Informal test sangat membantu dalam melakukan ujian tertentu terhadap subjek kanak-kanak bagi melihat perkembangan kanak-kanak itu dari segi keupayaan dan kemampuan yang dimilikinya. Hasil daripada keputusan itu mempunyai kesahan yang boleh dipercayai. Perancangan ujian yang dirangka dengan berhati-hati dan sesuai dengan tahap perkembangan kanak-kanak mengikut tahap tertentu. Oleh itu, hasil keputusan ini boleh dipercayai dan sahih serta boleh dilakukan diagnosis terhadap penilaian yang dilakukan.
Ujian ini boleh dilakukan hanya melalui panggilan telefon khususnya untuk menyoal perkara yang terlalu peribadi atau sulit. Kaedah ini mengembangkan soal selidik kerana maklumat yang diperlukan untuk menilai soal selidik tidak boleh diperolehi di antara pemerhati dan pengamat. Tujuan ini digunakan untuk menggalakkan penggunaan jenis soal selidik sebagai percubaan ketika pengujian lebih canggih, misalnya ujian split-sampel yang terlalu mahal atau tidak perlu memenuhi tujuan pengujian. Objektif maklumatnya ujian ini yang relevan, mungkin mempengaruhi perancangan akhir soal selidik tersebut yang boleh diperolehi dalam informal test. Pemilihan sempel biasanya subjektif di mana maklumat yang mencukupi boleh diperolehi daripada 50-300 orang responden. Umumnya responden dipilih secara purposif berbanding secara rawak untuk mencapai matlamat yang diinginkan.
1.5 Kekurangan alat kajian Informal Test
Kelemahan informal test adalah, ketidakmampuan untuk mengukur kesan anggaran non-sampling survey. Sumber potensi kesalahan non-sampling diketahui, Namun, boleh diatasi dengan kaedah seperti percubaan gelanggang sebelum tinjauan dilakukan. Sebagai contoh, ujian lapangan boleh digunakan untuk menghapuskan sebab masalah soal selidik yang boleh menyebabkan responden menjawab salah. Namun, di dunia nyata anggaran dan waktu, mungkin kuat dipengaruhi untuk mengabaikan langkah ini dalam mengembangkan soal selidik. Jadi, masa dan wang yang dihabiskan untuk percubaan lapangan harus dipandang sebagai kos efektif dalam jangka masa panjang. Selain itu, percubaan tidak selalu memerlukan kos yang mahal untuk menghasilkan keputusan yang bermanfaat.
Rancangan penyelidikan informal test mungkin lebih penting daripada jumlah wawancara kerana penilaian subjektif tidak selalu dipertingkatkan dengan jumlah pemerhatian. Namun, sebenarnya ujian informal biasanya sederhana. Dalam perancangan faktor-faktor berikut harus kontra iaitu, sebuah keputusan harus dibuat mengenai apakah yang akan menguji turun kuesioner atau hanya sebahagian darinya sahaja. Jika hanya satu ujian yang dirancangkan, disarankan untuk menggunakan turun soal selidik kerana dapat tanggapan dipengaruhi oleh keberadaan dan ketertiban soalan dimasukkan dalam cadangan soal selidik. Untuk alasan ini, soalan dipinjam daripada tinjauan lain tidak boleh dihilangkan daripada pengujian ini.
BAHAGIAN B
1.0 Kajian kes
a. Latar belakang klien
Nama : Mohamad Halim Bin Mahmud
Tarikh lahir : 05 Julai 2003
Jantina : Lelaki
Umur : 7 tahun
Bangsa : Melayu
Agama : Islam
Bilangan adik-beradik : 5 orang (anak bongsu)
Pendidkan : Darjah satu
Sekolah : Sekolah Ren. Keb. Inanam Laut, Kota Kinabalu, Sabah.
b. Latar belakang bapa
Nama : Mahmud Bin Motolani
Tarikh lahir : 07 Januari 1962
Umur : 48 tahun
Pendidikan : Sijil Rendah Pelajaran (SRP)
Pekerjaan : Polis
Agama : Islam
Bangsa : Melayu
c. Latar belakang ibu
Nama : Sukinah Binti Tukiman
Tarikh lahir : 13 September 1967
Umur : 43 tahun
Pendidikan : Sijil Rendah Pelajaran (SRP)
Pekerjaan : Suri Rumah
Agama : Islam
Bangsa : Melayu
2.0 Prosedur menjalankan “informal test”
2.0.1 Mendapatkan kebenaran pihak-pihak tertentu.
Sebelum kajian dijalankan, pengkaji meminta kebenaran daripada pihak-pihak tertentu untuk menjalankan kajian. Pengkaji juga meminta kebenaran daripada ibu bapa untuk menjalankan kajian ke atas anak mereka sebagai responden.
2.0.2 Membina raport
Setelah mendapat kebenaran daripada ibu bapa untuk menjalankan kajian, pengkaji perlu membina hubungan yang baik dengan responden. Hubungan perlu dibina bagi memudahkan pengkaji menjalankan kajian dan kanak-kanak selesa untuk memberikan maklum balas terhadap ujian yang diberikan.
2.0.3 Menjalankan prosedur ujian yang hendak dijalankan.
Ujian ini mempunyai enam peringkat. Peringkat pertama adalah berkenalan dengan huruf vokal dan huruf konsonan, peringkat kedua adalah membaca dan membunyikan, peringkat ketiga adalah mengeja dan membaca, peringkat keempat adalah membaca gabungan huruf konsonan-vokal-konsonan (k-v-k), peringkat kelima adalah membunyikan –ng- dan –ny-, peringkat keenam adalah mambaca cerita pendek. Setiap ujian yang dijalankan responden akan diberikan rehat selama 10 minit.
a) kanak-kanak diberikan ujian peringkat pertama iaitu berkenalan dengan huruf konsonan dan huruf vokal bertujuan untuk memastikan sama ada kanak-kanak tersebut dapat mengenal dan mengecam huruf-huruf tersebut. Ujian pertama ini kanak-kanak ditanya sama ada mengenali huruf konsonan dan vokal. Jika tahu mereka diminta menyebut huruf-huruf konsonan dan vokal yang ditunjukkan. Pengkaji mencatat jumlah huruf yang dikenali.
|
Berkenalan dengan huruf vokal
b) Kemudian kanak-kanak diberikan ujian peringkat kedua. Didalam ujian ini terdapat 15 subujian yang bertujuan untuk melihat sama ada kanak-kanak ini dapat membunyikan suku kata. Pengkaji meminta responden untuk membaca dan membunyikan suku kata yang diberikan. Jumlah suku kata yang dapat dibaca akan dicatat mengikut subujian.
|
Subujian 1:
|
|
Subujian 3:
|
Subujian 4:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
c) kemudian ujian peringkat ketiga diberikan kepada respoden. Ujian ini bertujuan untuk mellihat kemampuan responden sama ada mampu untuk membaca ayat pendek. Ujian ini terdiri daripada dua subujian iaitu membaca sebaris ayat pendek dan subujian kedua adalah membaca dua baris ayat pendek. Jumlah ayat yang dapat dibaca dicatat mengikut subujian.
|
Subujian 1:
|
d) responden diberikan ujian peringkat empat iaitu, responden disuruh membaca gabungan huruf konsonan-vokal-konsonan (k-v-k). Ujian peringkat ini terdiri daripada lima subujian. Ia bertujuan untuk melihat sama ada responden boleh membunyikan gabungan huruf k-v-k. Setelah responden disuruh membaca gabungan k-v-k, pengkaji mencatat jumlah gabungan huruf k-v-k yang boleh dibaca.
|
subujian 1:
|
|
subujian 3:
|
|
subujian 5:
e) Kemudian responden diberikan ujian peringkat kelima. Mereka diminta untuk membunyikan -ng- dan –ny-, au, ai, ua, ui, sy, kh. Ujian ini terdiri daripada lima subujian. Pengkaji akan melihat sama ada mereka boleh membunyikan –ng- dan –ny-, au, ai, ua, ui, sy, kh. Pengkaji melihat kelancaran responden tersebut membunyikan perkataan yang mempunyai suku kata tersebut. Seterusnya pengkaji mencatat jumlah perkataan yang responden dapat membunyikan dengan lancar.
|
subujian 1:
|
subujian 2:
|
|
subujian 4:
|
subujian 5:
f) Kemudian responden diberikan ujian peringkat keenam. Ujian ini dijalankan bertujuan untuk melihat sama ada kanak-kanak dapat membaca cerita pendek yang diberikan. Tajuk cerita pendek yang diberikan adalah ”keluarga saya”. Ujian peringkat ini diukur berdasrkan masa. Pengkaji akan mencatat jumlah masa yang diambil oleh responden untuk membaca cerita pendek yang diberikan.
|
2.0.4 Pemarkatan ”informal test”
Setiap total subujian maklum balas responden diberikan markah berdasarkan markat permarkahan.
1. Ujian 1 :
a. Mengenal huruf konsonan (subtotal = ________________)
Markat | Penilaian |
0 - 7 | Lemah |
8 - 14 | Sederhana |
15 - 21 | Cemerlang |
b. Mengenal huruf vocal (subtotal = ________________)
Markat | Penilaian |
0 – 2 | Lemah |
3 – 4 | Sederhana |
5 – 6 | Cemerlang |
Total Kumulatif : _______________
2. Ujian 2 : Membaca dan membunyikan suku kata (subujian 1 – 15) (Sub total = ______)
Markat | Penilaian |
0 – 2 | Lemah |
3 – 4 | Sederhana |
5 – 6 | Cemerlang |
Markat | Penilaian |
0 – 30 | Lemah |
31 – 60 | Sederhana |
61 – 90 | Cemerlang |
Total kumulatif = ___________
3. Ujian 3 : Mengeja dan membaca
a. subujian 1 & 2 : (subtotal = ________________)
Markat | Penilaian |
0 – 2 | Lemah |
3 – 4 | Sederhana |
5 – 6 | Cemerlang |
| |
Markat | Penilaian |
0 – 4 | Lemah |
5 – 8 | Sederhana |
9 – 12 | Cemerlang |
Total Kumulatif : _______________
4. Ujian 4 : membaca gabungan huruf konsonan vocal konsonan (K v K) (subujian 1 – 5)
(subtotal = ________________)
Markat | Penilaian |
0 – 2 | Lemah |
3 – 5 | Sederhana |
6 – 8 | Cemerlang |
Markat | Penilaian |
0 – 13 | Lemah |
14 – 26 | Sederhana |
27 – 40 | Cemerlang |
Total komulatif = _________________
5. Ujian 5 : bacaan (subujian 1 – 7) (subtotal = ________________)
Markat | Penilaian |
0 – 2 | Lemah |
3 – 4 | Sederhana |
5 – 6 | Cemerlang |
Markat | Penilaian |
0 – 13 | Lemah |
14 – 28 | Sederhana |
29 – 42 | Cemerlang |
TTotal Kumulatif : _______________
6. Ujian 6: bercerita (subtotal = ________________)
Masa | Penilaian | markat |
0 – 30 | cemerlang | 6 – 10 |
31- 60 | Sederhana | 1 – 5 |
>61 | Lemah | 0 |
KESIMPULAN
‘Informal test ‘ yang dirancang ini adalah berfokus kepada untuk menilai sejauh mana kemahiran membaca di kalangan kanak-kanak berusia tujuh tahun. Responden yang di ambil secara rawak dari Sekolah Kebangsaan Inanam Laut, Kota Kinabalu, Sabah. Proses awal yang dijalankan adalah dengan membina hubungan yang baik dengan responden dan selepas responden memberikan maklum balas, ujian ini dilakukan. Ujian ini dirancang sebanyak enam peringkat. Di mana ianya dimulai dengan ujian yang mudah sehingga kepada ujian yang sukar. Ianya dijalankan secara berperingkat-peringkat. Kanak-kanak yang mendapat skor keseluruhan 221 – 147 (cemerlang), 146 – 72 (sederhana) dan 71 – 0 (lemah).
‘Informal test for reading‘ yang telah dirancang terdiri daripada beberapa peringkat ujian iaitu mengenal pasti dan mengecam huruf vokal dan konsonan (ujian 1), membaca dan membunyikan suku kata (ujian 2), Mengeja dan membaca (ujian 3), membaca gabungan huruf konsonan vocal konsonan (ujian 4), bacaan (ujian 5) dan terakhir bercerita (ujian 6). Justeru melalui ‘Informal test ‘ yang dirangka ini dapat mngesan sejauhmana penguasaan kanak-kanak yang berumur tujuh tahun menguasai kemahiran membaca. Sekiranya kemahiran membaca mereka lemah, maka rancangan pengajaran yang sesuai dapat dirancang bagi membantu kanak-kanak tersebut.
RUJUKAN
Grieve, K.W. (1992). Play based assessment of the cognitive abilities of young children.
Unisa: Pretoria.
Unisa: Pretoria.
Bredekamp, S., & Rosegrant, T. (Eds.). (1992). Reaching potentials: Appropriate curriculum and assessment for young children (Vol. 1). Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
Sattler, J.M., (2002). Assessment of children Behavioral and Clinical Applications. La Mesa: California.
Cooter, R.B. & Reutzel, D.R. (2003). Strategies for reading assessment and instruction helping every child succeed (2nd Ed.). Columbus: Merrill Prentice Hall.Scholastic Red. Chall’s stages of reading devlopemtn: supporting developing readers. (2002). Dimuatturun pada April 1, 2010, from
http://content.scholastic.com/content/collateral_resources/pdf/r/reading_bestpractices_assessment_red_c1_L02_tr_alookrsrch.pdf.
Dr. E.L. Suranimala Lekamge., A Study On Informal Assessment Methods Used In Classrooms And The Use Distance Methods To Develop An Assessment Culture Among Primary Teachers, Director, Primary Education, National Institute of Education, Maharagama, Sri Lanka.http://www.eduplace.com
No comments:
Post a Comment