1) Menamakan dengan pantas. Melihat keupayaan kanak-kanak menyebut nama objek yang ditunjukkan dalam gambar dengan pantas. Kanak-kanak diberikan enam gambar. Mereka diminta menyebut gambar yang ditunjukkan dengan pantas. Masa yang diberikan dimarkat seperti berikut:
10 saat = 3 markah
20 saat = 2 markah
30 saat = 1 markah
Peserta | Markah |
Kanak-kanak 1 | |
Kanak-kanak 2 | |
Kanak-kanak 3 | |
Kanak-kanak 4 | |
Kanak-kanak 5 | |
Kanak-kanak 6 | |
2) Mencucuk manik. Melihat koordinasi motor halus dan mata. Kanak-kanak diberikan manik untuk dimasukkan ke dalam benang. Masa diberikan selama 2 minit. Berapa bilangan manik yang dapat dimasukkan diambil dicatatkan. Berdasarkan market ini.
1 – 5 biji manik = 1 markah
6 – 10 biji manik = 2 markah
11 – 15 biji manik = 3 markah
16 – 20 biji manik = 4 markah
21 – 25 biji manik = 5 markah
26 – 30 biji manik = 6 markah
Peserta | Markah |
Kanak-kanak 1 | |
Kanak-kanak 2 | |
Kanak-kanak 3 | |
Kanak-kanak 4 | |
Kanak-kanak 5 | |
Kanak-kanak 6 | |
3) Membeza bunyi. Fokus pada kemahiran mendengar. Mengecam dan membezakan bunyi. Memperdengarkan kanak-kanak 6 bunyi:
0 betul = 0 markah
1 betul = 1 markah
2 betul = 2 markah
3 betul = 3 markah
4 betul = 4 markah
5 betul = 5 markah
6 betul = 6 markah
Peserta | Markah |
Kanak-kanak 1 | |
Kanak-kanak 2 | |
Kanak-kanak 3 | |
Kanak-kanak 4 | |
Kanak-kanak 5 | |
Kanak-kanak 6 | |
4) Keseimbangan tubuh. Melihat kawalan badan
0 kali bola pingpong jatuh = 6
1 kali bola pingpong jatuh = 5
2 kali bola pingpong jatuh = 4
3 kali bola pingpong jatuh = 3
4 kali bola pingpong jatuh = 2
5 kali bola pingpong jatuh = 1
6 kali bola pingpong jatuh = 0
Peserta | Markah |
Kanak-kanak 1 | |
Kanak-kanak 2 | |
Kanak-kanak 3 | |
Kanak-kanak 4 | |
Kanak-kanak 5 | |
Kanak-kanak 6 | |
5) Mengenalpasti rima. Berfokus kepada pemahaman kanak-kanak terhadap berapa kali proses pengajaran diberikan (DO, RE, ME, FA, SO, LA, TI, DO). Markah diberikan pada kanak-kanak berdasarkan berapa kali pengajaran diberikan dan kali ke berapa baru sebutan rima itu betul dan tepat.
peserta | Latihan yang diberikan | Betul/Salah (√ , X) |
Kanak-kanak 1 | Kali ke-1 | |
Kali ke-2 | | |
Kali ke-3 | | |
Kali ke-4 | | |
Kali ke-5 | | |
Kanak-kanak 2 | Kali ke-1 | |
Kali ke-2 | | |
Kali ke-3 | | |
Kali ke-4 | | |
Kali ke-5 | |
6) Span digit ke hadapan. Fokus kepada kemahiran mengingat semula. Kanak-kanak diajar mengira digit 1 – 10.
Bilangan latihan (Yang Diajarkan) | Jumlah sebutan yang betul |
1 | |
2 | |
3 | |
4 | |
5 | |
6 | |
7 | |
8 | |
9 | |
10 | |
7) Menamakan angka. Memfokuskan kepada pengetahuan menamakan angka dan simbol bernilai. Kanak-kanak diberikan gambar untuk dipadankan dengan angka mengikut jumlah objek dalam gambar. Permarkahan seperti berikut:
Pelajar A | Pelajar B |
| |
| |
8) Menamakan huruf, bagi melihat pengetahuan kanak-kanak tentang huruf. Kanak-kanak diajar berkenaan huruf dan simbolnya iaitu dari A – J. Kanak-kanak diberikan kad huruf dan diminta menamakannya:
Pelajar A | Pelajar B |
| |
| |
9) Turutan bunyi. Memfokuskan kepada deria persepsi. Bagaimana kanak-kanak mengamati bunyi yang diperdengarkan. Kanak-kanak didengarkan dengan bunyi secra beturutan dan diminta meneka bunyi tersebut.
Pelajar A | Pelajar B |
| |
| |
10) Menyalin bentuk objek berdasarkan contoh yang diberikan. Menentukan keupayaan kanak-kanak dalam motor halus ketika menyalin bentuk objek. Mereka diberikan empat bentuk untuk di tiru.
Pelajar | Tepat | Sederhana tepat | Tidak tepat |
A | | | |
B | | | |
No comments:
Post a Comment